کتاب شبیه سازی فرایندهای شکل‌دهی ورق به کمک نرم افزار Dynaform

نرم افزار Dynaform نرم افزاری قدرتمند در زمینه آنالیز فرایند های شکل دهی ورق امکان بررسی و پیش بینی مشکلاتی از قبیل پارگی، چروکیدگی، نازک شدگی و برگشت فنری، قبل از ساخت هرگونه ابزار فیزیکی را فراهم می کند.

کتاب شبیه سازی فرایندهای شکل‌دهی ورق به کمک نرم افزار Dynaform

نرم افزار Dynaform نرم افزاری قدرتمند در زمینه آنالیز فرایند های شکل دهی ورق امکان بررسی و پیش بینی مشکلاتی از قبیل پارگی، چروکیدگی، نازک شدگی و برگشت فنری، قبل از ساخت هرگونه ابزار فیزیکی را فراهم می کند.

کتاب شبیه سازی فرایندهای شکل‌دهی ورق به کمک نرم افزار Dynaform

این وبلاگ سعی در معرفی کتاب آموزش نرم افزار Dynaform دارد.
نویسنده: سیدعلیرضا سیّدی
ایمیل: Seyedi.ar@Gmail.Com

بایگانی

.

فصل پنجم: خم کاری لوله و هیدروفرمینگ

در فرایند هیدروفرمینگ از فشار سیال برای شکل­ دهی ورق استفاده می ­شود. بطور کلی دو روش هیدروفرمینگ وجود دارد، هیدروفرمینگ ورق و هیدروفرمینگ لوله. فرآیند هیدروفرمینگ لوله روش نسبتا جدید برای شکل­ دهی لوله به منظور تولید قطعات پیچیده است. این روش امکان تولید قطعات تو خالی در نتیجه کم وزن را فراهم می­ کند. به همین دلیل است که مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است. یکی از پارامترهای مهم در این فرآیند فشار سیال است که در صورت عدم کنترل صحیح، این فشار موجب نازک شدن بیش از حد در نتیجه پارگی ورق می­ شود. علاوه بر فشار سیال می توان توسط نیروی محوری نیز به تغییرشکل لوله کمک کرد که عدم کنترل صحیح این نیرو موجب چروکیدگی و کمانش لوله می­ شود. بنابراین انتخاب مناسب فشار و نیروی محوری از اهمیت بالائی برخوردار است.

در این فصل نحوه شبیه­ سازی فرآیند خم­کاری و هیدروفرمینگ لوله را قدم به قدم تشریح می شود.


فصل ششم: شبیه سازی خم کاری دورانی چند مرحله ای

اکثر عملیات­ های ورق­کاری شامل خم­کاری هم هستند. خم­کاری یکی از فرآیندهای تولید است که اغلب برای تولید اشکال V شکل و U شکل ورق­ها و مقاطع استفاده می­ شود. فرآیند خم­کاری از عوامل متعددی تاثیرپذیر است که از جمله آنها می­ توان به شعاع خم، ضخامت ورق، زاویه خم و جنس قطعه کار اشاره کرد. زمانی که یک ورق خم می ­شود طول تار خنثی ثابت می­ ماند ولی سطح بیرونی تحت کشش قرار گرفته و افزایش طول می­ دهد. سطح داخلی نیز تحت فشار قرارگرفته و از طولش کاسته می­ شود. با کاهش نسبت شعاع خم به ضخامت ورق، تنش کششی در سطح خارجی افزایش می ­یابد. مقدار شعاع خمی که کمتر آن از ترک شروع می­ شود را حداقل شعاع خم می­ گویند. که معمولا مقدار آن بر حسب ضخامت بیان می­ شود مثلا 4 برابر ضخامت ورق(4t).

فصل هفتم: مهندسی اندازه بلانک

همیشه شروع کار آنالیز با شکل سه بعدی از قطعه ­کار است بنابراین نیاز داریم سطح گسترده ورق را بدست آوریم تا تشخیص دهیم که قطعه­ کار نیاز به چه مقدار ورق(سطح گسترده یا بلانک اولیه) دارد. قسمت BSE نرم­ افزار Dynaform این امکان را فراهم کرده است که با دقت بالا بتوان ابعاد بلانک را تخمین زد. همچنین با چیدمان سطح گسترده بر روی رول ورق، حداکثر راندمان در استفاده از مواد اولیه و کمترین میزان دور ریز و ضایعات را به همراه داشت. این نرم ­افزار امکانات و طرح­ های متنوعی برای چیدمان بلانک بر ورق فراهم کرده است و امکان تهیه گزارش کامل و تخمین هزینه ­ها را نیز دارد.


فصل هشتم: فرآیند دو مرحله ای

در این فصل قصد اجرای یک آنالیز کشش عمیق ساده به روش Double Action را داریم که در ابتدا ورق گیر با اعمال نیروی ثابت بر روی ورق عمل کرده سپس سنبه به داخل ماتریس نفوذ می­ کند.


فصل نهم:  هیدروفرمینگ T شکل لوله

فرآیند هیدروفرمینگ لوله(THF) امروزه به دلیل مزایائی که نسبت به سایر فرآیندهای شکل­ دهی سنتی دارد، مورد توجه صنایع مختلف بویژه خودروسازی قرار گرفته است که از جمله آن­ها می ­توان به بهبود قابلیت شکل پذیری ورق، کاهش وزن و برگشت فنری کمتر اشاره کرد. پارگی و چروکیدگی مشکلات عمده ایست که بایستی با کنترل پارامترهای موثر بر این فرآیند برطرف شوند. یکی از موارد استفاده از فرایند THF تولید لوله ­های Tشکل، Yشکل و Xشکل است. از جمله کاربرد این لوله­ ها می­ توان به جنس آلومینیومی آنها اشاره کرد که در سیستم مدار روغن صنایع هوافضا کاربرد دارد.


فصل دهم:  لبه دارکردن غلطتکی

در فرآیند Hemming، لبه ورق بر روی خودش برگردانده می شود تا لبه قطعه­ کار آماده و تقویت شود و ظاهر بهتری پیدا کند. همچنین از این فرآیند برای اتصال چند ورق به هم نیز استفاده می­ شود. از جمله کاربرد این فرآیند می­ توان به صنایع خودروسازی اشاره کرد که این فرایند در ساخت درب و کاپوت ماشین به کار می ­رود. در این فصل به وسیله یک مثال نحوه انجام شبیه ­سازی فرآیند همینگ ارائه می­ شود.


فصل یازدهم:  کشش تک مرحله بلانک جوش کاری شده

اگر لازم باشد در یک قطعه صنعتی از دو یا چند جنس، پوشش و یا ضخامت متفاوت استفاده کرد می­ توان توسط جوش قبل از فرآیند شکل دهی بلانک های مورد نظر را تولید کرد سپس بلانک ­های جوش کاری شده تحت فرآیندهای مختلف شکل­ دهی قرار داد. این بلانک ­ها به عنوان Tailored Balanks شناخته می­ شوند.


 



  • سیّدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی